كدام جنگنده‌ ايراني فرمانده نيروي هوايي آمريكا رابه وحشت انداخت؟

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

  پایگاه اطلاع رسانی صاعقهدر اوايل سال 1383، ايران از ساخت يك فروند جنگنده جديد با نام "صاعقه" توسط متخصصان توانمند داخلي در نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران خبر داد.اين جنگنده‌ براي نخستين بار، در سفر رهبر معظم انقلاب به همدان پرواز‌ آزمايشي خود را با موفقيت به انجام رساند كه در پي آن، فرمانده كل قوا (مدظله‌العالي) خطاب به خلبانان نيروي هوايي ارتش فرمودند: اين موفقيت، نتيجه تلاش بي‌وقفه و ايمان پايدار جوانان دانشمند اين كشور است.

جنگنده بمب‌افكن "صاعقه"در شهريور 85 با پرواز موفق در رزمايش "ضربت ذوالفقار" رسما به ناوگان هوايي ارتش پيوست و در رژه هفته دفاع مقدس سال 1386 از آن رونمايي شد.

صاعقه، دومين جنگنده ساخت ايران است كه متخصصان نظامي با توجه به قابليت‌هاي اين جنگنده، آن را نمونه‌اي از جنگنده "اف18" مي‌نامند و توليد اين جنگنده بازتاب زيادي در رسانه‌هاي جهان داشته است.

"جنگنده صاعقه"، دو سكان عمودي اوريب، شبيه به سكان‌هاي جنگنده آمريكايي اف18 و دم‌ دوتايي دارد.

ويژگي مهم اين جنگنده پشتيباني نزديك هوايي بوده و توانمندي‌هاي حمل و شليك انواع راكت، پرتاب انواع بمب و موشك با سيستم رادار پيشرفته قابليت مناسبي به آن داده است.

كاكپيت يا همان كابين خلبان صاعقه بسيار راحت بوده و خلبان، امكان ديد كامل نسبت به اطراف خود را دارد.

اين جت جنگي تنها جنگنده‌اي است كه با ابتكار متخصصان ايراني، مجهز به ديد خلبان در جهات اصلي و فرعي شده است؛ به زبان ساده‌تر خلبان به وسيله دوربين‌هاي پيشرفته مداربسته، به راحتي مي‌تواند قسمت‌هاي مختلف هواپيما را ببيند كه اين قابليت قدرت اين جنگنده را در تعقيب و گريز جنگنده‌ها و در گيري‌هاي هوايي و مانورهاي واكنش سريع به شدت افزايش مي‌دهد؛ همچنين كاكپيت تمام ديجيتالي اين جت جنگي قابل توجه است.

موتور اين هواپيما دو دستگاه موتور j-85 بوده و همچنين سرعت آن بين 1.6 تا 1.8 گفته شده است.

رادار كنترل آتش آن از نوع Phazotron-NIIR N019 بوده و رادار N019 ساخت فازاترون كه به نام Baaz نيز شناخته مي‌شود، قادر است 10 هدف هوايي را در حالت «رهگيري به‌هنگام جستجو» (TWS) از فاصلهء حدود 80 كيلومتري مورد شناسايي قرار دهد و هم‌زمان به دو هدف شليك كند؛ توان اين رادار، برابر رادار RDM ساخت تامسون سي اس اف مورد استفاده در Mirage-2000H ارزيابي شده است.

رادار N019 داراي قابليت ديدپائين – شليك پائين بوده و داراي دقت و قدرت تشخيص خوبي براي تميز دادن اهداف چندگانه است.

بيشترين وزن محموله اين هواپيما 4,400 كيلوگرم و وزن خالي اين هواپيما 8,000 كيلوگرم و بيشترين وزن برخاست اين هواپيما 15,000 تا 18,000 كيلوگرم بوده و بردي در حدود 600 تا 800 كيلومتر را دارد.

قدرت مانور هوايي صاعقه و خطاي بسيار پايين و نيز شتاب لحظه‌اي و سريع از ويژگي‌هاي اين جت جنگي محسوب مي‌شود.

جدار شيشه‌اي كابين خلبان صاعقه ضد گلوله بوده و بنابراين امنيت خلبان در اين شكاري به مراتب بيشتر از جنگنده‌هاي ديگر است.

فرمانده نيروي هوايي ايالات متحده آمريكا، پس از انتشار اخبار ساخت جنگنده‌هاي ايراني گفته بود: ما قبلا اصلا از جنگنده‌هاي ايراني نمي‌ترسيديم، بلكه از قدرت تحليل و واكنش سريع و غير قابل پيش‌بيني خلبانان ايراني بيمناك بوديم، اما الان ما اطلاعاتي درباره جنگنده‌هاي ساخته شده در ايران نداريم و نمي‌دانيم از چه نوع تكنولو‍‍ژي در آنها استفاده شده است و الان هم از جنگنده‌هاي آنها و هم از خلبانان آنها بيمناكيم؛ ما قدرت آنها را در درگيري‌هاي هوايي شاهد بوده‌ايم، جنگ ۸ ساله ايران و عراق را خوب به ياد داريم


این صفحه را به اشتراک بگذارید